Mentoraat en coaching
Op Het Nieuwe Eemland krijgt iedere leerling een eigen coach. In de onderbouw heeft iedere klas een mentor. Samen met de coach gaat de leerling op zoek naar zijn of haar talenten en ontwikkelpunten. In elke periode presenteert de leerling deze ontwikkeling aan de coach en twee keer per jaar ook aan de ouder(s)/verzorger(s). Op deze manier leert de leerling zijn/haar eigen kwaliteiten en ambities kennen en leert hij/zij keuzes te maken voor nu en in de toekomst.
Aan het begin van het schooljaar krijgen alle leerlingen een mentor. Die mentor begeleidt de hele klas.
Hij/zij houdt zich in de begeleiding bezig met de sfeer in de klas en de manier waarop leerlingen, klasgenoten en docenten met elkaar omgaan. Het doel is dat iedereen zich prettig voelt in de groep.
Tijdens de mentorlessen leren leerlingen hoe zij studie kunnen aanpakken en komen onderwerpen als pesten aan de orde.
Iedere leerling krijgt met ingang van het schooljaar een eigen coach. De coach bespreekt om de twee of drie weken hoe het gaat bij de verschillende vakken en in de klas. Hij/zij helpt leerlingen bij het maken van keuzes, bijvoorbeeld voor de EEMuren en houdt de resultaten in de gaten. De coach houdt contact met ouder(s)/verzorger(s) over de bovenstaande punten. Zo nodig kan de coach (meestal in overleg met leerling en ouder(s)/verzorger(s)) de hulp inroepen van de ondersteuningscoördinator.